ini bukan Klise yang biasa-biasa

pemikiran manusia berlapis-lapis,
belum tentu,
dia cakap — aku faham
aku cakap — dia faham
“its complicated” ini terjemahan bahasa omputih,
kau dan aku tiada faham yang sama — sampai mati
kerana hidup ini abstrak tuhan yang sempuna,

indah,
kerana tuhan itu cipta sesuatu tanpa cela,
cerca,
pada siapa yang buta,
yang gelap qalbu jasadnya,

dan ujian dunia berbeza ujian manusia,
soalan tuhan bukan manusia penyemaknya,
dan tiada gred yang zahir,
dan manusia tidak dapat menilai manusia guna akal mereka,
kerena meraka duduki kertas periksa yang berbeza,
dengan soalan yang berbeza,
dengan durasi yang berbeza,

sampai bila-bila…
manusia tidak layak menilai manusia,

tak mustahil kau tak faham segala dari bicara aku,
tak mustahil kau tak gelak segala jenaka dari aku,
tak mustahil kau tak hadam apa nasihat aku,
dan tak mustahil kau kata aku manusia lahir tanpa guna,

dan ingatlah,
selagi boleh dihadam otak,
telanlah bicara orang,
moga terlekat zat,
bawa bahagia pada jasad dan ruh,
sebelum keluar dari tubuh,

kerana apa aku hadap dan hadam,
dan apa kau hadap dan hadam,
benda yang beza,
walau zahirnya sama,
tapi perasaan kita beza,
tapi jasad kita beza,
tapi ruh kita beza,

kita tidak sama…
selagi kau bukan aku,
kita tak akan sama.

sampai bila-bila…

Leave a Reply

