kalkulator hidup semalam

semalam lihat aku kabur,
aku pergi buat pemeriksaan mata
doktor aku kata kanta mata aku hilang daya fungsi,

hari ini aku nampak terang,
ini congak bodoh aku,
sepuluh tahun aku dalam kabur  *mungkin aku pun sudah lemas dalam kira*

sekarang sesudah terang aku nampak segala jelas – mungkin
sepuluh kali tiga ratus enam puluh lima
kali lima,

berapa?
18,250

takut lihat nombor,
itu sebelum kali tujuh belas,

kalau sudah?
310,250 – tiga ratus sepuluh ribu dua ratus lima puluh sahaja.

mampukah aku bayar?
tuhan bantu aku.

Leave a Reply

