sejarah permulaan tulisan

tulisan
bergerak guna cahaya untuk sampai ke mata
sebelum dikisar halus oleh otak manusia
awalnya
ada yang didinding gua
ada yang diatas kertas berwarna
dan ada yang dicacah ke tubuh sasa
semua ini bertinta
cuba memberitahu sesuatu tanpa perlu peka telinga

aku
mencoret kata diatas kek cinta
untuk dia
demi kerana-Nya

TUHAN
permudahkan urusan aku dan dia
dan kumpulkan aku dan dia itu satu
bahagia
nyata

disini dan disana

ameen
:  )

Advertisements

SURAT UNTUK ANA

Ana,

Sebenarnya aku tujukan tulisan ini untuk kau Ana, mungkin aku tak kenal kau dengan rapat dan seringkali kata-kata kau aku tak faham, kau seringkali berngadah dan berteori tapi kau tak ada paksi, mungkin pada aku ilmu kau itu tinggi sedikit berbanding aku, tapi Ana jika kau nak masyarakat hadam apa yang engkau sampaikan kau kena kebawah dan paham apa yang mereka paham dan belajar mengenali mereka, dan kau perlu tahu yang mahu memahami itu siapa.

Ana ada yang mengatakan kau ni tak pandai bercakap, dan percakapan engkau susah untuk difahami, dan mungkin kerana kau ada masalah yang kau sendiri dan kau sendiri pun tak tahu macam mana mahu hadapi, tapi cubalah perlahan-lahan, jika kau tak mampu bercakap, kau bisik sahaja ke telinga-telinga yang mahu dengar teori kau tu. Sebab kau tak mampu paksa mereka faham dan kau tak akan mampu paksa mereka berfikir apa yang cuba kau sampaikan. Kerana hakikat manusia yang memang malas mahu berfikir kecuali orang yang mempunyai akal yang sihat.

Ana kau igatkan aku pada satu sahabat aku yang bukan sahabat tapi macam sahabat, kerana aku tahu dia adalah sahabat aku tetapi aku tidak kenal dia sebagai sahabat aku, kerana banyak manusia itu dalam pura-pura, dan kau sendiri pun banyak berpura-pura. Aku nak menasihatkan kau agar jangan pura-pura itu nanti jadi keris bogel dan jadi alat untuk kelar leher kau. Kerana sesuatu yang indah itu bukan sentiasa perlu dicerminkan. Ana keluar dari kotak dan belajarlah menjauhi klise, kerana bahagia itu tak sempurna tanpa derita.

Selagi kau tak mati kau perlu buat apa benda yang kau hajati, dan jika kau tak mampu kau mintak pada ilahi, apa sahaja yang kau lintaskan dalam benak kau kau zahirkan, memang Allah itu Maha Mendengar tapi ini untuk diri kau sendiri kerana kau ni jenis manusia ini mudah lupa dan cepat malas dan susah mahu berusaha. Aku kenal kau dah lama dan aku tahu cara kau berfikir.

yang benar,
AKU

komrad saudara yang berhijrah

ceritera sebuah mulutan orang yang tiada pasti
tapi kenyataan pahit itu terang sipi-sipi

pergi seorang suami yang kau anggap sudah lama mati
kau persetankan masyarakat keliling yang mengatakan kau itu mulia sekali
kau canangkan yang kau penat buat itu dan ini
mungkin pengetahuan belum sampai ke engkau lagi

kak… ini dunia mimpi je, bukan sebenar rialiti,
kelak esok baru kau nampak betapa besar celaka kerana aksi ini,

dan aku menulis ini pon tiada sandaran jitu
yang dapat tahan aku dari jatuh,
kerana ini mulutan orang dan apa yang aku nampak sipi-sipi

moga kau dan suami bersatu disana nanti
dengan bekal yang kita tanam sendiri,

aku doakan kau selamat berpindah

moga kau tenang disana

.

.

AL-FATIHAH
1956-2013

kunci ke taman larangan

boleh riang dengan noda –  selagi tanpa oksigen
kerana nanti disebabkan noda itu oksigen itu menyala
kelak lecur tubuh yang beri perisa merana tanpa hingga

bila kau bercerai oksigen kau boleh gembira bersama noda
kau carilah ruang tanpa oksigen
tanpa
tanpa
tanpa
ini kunci ke taman larangan – yang aku jumpa

kerana setiap manusia pasti ke-neraka
dunia ini taman untuk mencari
mentera yang memadam api disana

kerana mentera itu jika dicari
pasti akan jumpa